تصویر پریلودر را ذخیره کنید

0%

https://tezcenter.ir/wp-content/uploads/2020/05/blog-header-bg-min-1.png

۲- بيان مساله (پرسش آغازی تحقيق)

۲- بيان مساله (پرسش آغازی تحقيق)

بيان خوب يك مساله، اطلاعات زير را ارائه می كند:

  • اهميت مساله
  • محدود شدگی مساله در يك حوزه تخصصی
  • اطلاعات كلی درباره تحقيقات انجام شده
  • چارچوبی برای ارائه نتايج تحقيق
  • مشكلات موجود در سازمان
  • قلمروهای موردنظر مديريت برای بهبود
  • قلمروهای نظری كه پژوهشگران تحقيقات بنيادی بايد با نظريه هايشان آن را مشخص تر و محدودتر كنند
  • تعريف تمامی متغيرهای مرتبط اعم از متغيرهای مفهومی يا عملياتی

 

ويژگی های بيان مساله تحقيق (پرسش آغازی)

۱- واضح، روشن، محدود و شفاف بودن (رعايت اصل تحديد مساله)

۲- امكان بررسی داشتن (اجرای فرايند تحقيق روی آن)

۳- عدم تاكيد بر قضاوت های اخلاقی، ارزشی و فلسفی

۴- مطرح نكردن پيش بينی های كلی

۵- به صورت سوالی مطرح شدن

۶- توجه به رابطه بين حداقل دو متغير كلی

۷- وجود داشتن امكان اندازه گيری متغيرها

 

نكاتی در انتخاب مسائل تحقيقاتی

  • خودداری از دوباره كاری در تحقيقات
  • مهم بودن مساله تحقيق و ارزش بررسی آن
  • علاقه مندی، كنجكاوی و كشش علمی برای شناخت آن
  • آموزش، شرايط و كيفيات فردی شخص محقق
  • فراهم بودن اطلاعات برای سنجش و عملی بودن روش تحقيق
  • وجود وسايل و امكانات مورد نياز تحقيق
  • امكان همياری و همكاری در انجام تحقيق بين واحدها و افراد ذيربط
  • فراهم بودن بودجه تحقيق و استفاده احتمالی از آن
  • پيش بينی مشكلات، موانع، رويدادها و خسارات احتمالی در رابطه با تحقيق
  • وجود زمان لازم برای تحقيق

 

چگونگی ارزيابی مساله تحقيق

۱- آيا زمينه مساله، گستردگی و ويژگی های آن با توجه به پيشينه تحقيق بيان شده است؟

۲- آيا مساله، دامنه مطالعه را محدود ميكند؟

۳- آيا مساله، قلمرو علمی تحقيق را مشخص ميكند؟

۴- آيا اهميت مساله بر حسب يك يا چند ملاك زير بررسی شده است؟

الف – دستيابی به يك شيوه نو در اجرای امور

ب – تدوين يك نظريه

ج – عموميت بخشيدن و گسترش دانش و نظريه های علمی

د – پاسخ گويی به مسائل جامعه

ه – پيشبرد روش شناسی در تحقيق

۵- آيا می توان پيرامون آن فرضيه هايی مطرح كرد؟

۶- آيا فرضيه های تحقيق، روش تحقيق را جهت می دهد؟

۷- آيا متغيرهای پژوهش در آن مشخص است؟

۸- آيا تعريف عملياتی متغيرهای آن امكان پذير است؟

 

خطاها در هنگام انتخاب مساله

دالن معتقد است دانشجويان و پژوهشگران هنگام انتخاب مساله مرتكب چهار اشتباه می شوند:

۱- مساله ای را بدون تحليل جنبه های مختلف آن، شتابزده انتخاب می كنند.

۲- بدون مطالعه منابع مرتبط با موضوع، اقدام به انتخاب مساله می نمايند.

۳- قبل از انتخاب مساله پژوهشی، روش اجرای تحقيق را مشخص می كنند.

۴- به جای تعريف دقيق و روشن مفاهيم موجود در مساله، آن را به صورت كلی توصيف می كنند.

 

ارتباط بين مساله با عنوان و موضوع تحقيق

اولين گام در هر تحقيق، انتخاب يك موضوع است، برای انتخاب آن، فرمول و قاعده خاصی وجود ندارد:

۱- راه های انتخاب موضوع تحقيق

  • تجارب شخصی
  • كنجكاوی در اطلاعات منتشره از سوی رسانه ها
  • بهره گيری از دانش قلمرو تخصصی
  • تمايل به حل مساله
  • فرصت ها و تهديدات پيش آمده
  • ارزش های فردی
  • وقايع زندگی روزمره

۲-فنون درك مساله تحقيق از عنوان تحقيق

  • آزمون نظريه ها، مدل ها و روش های مطروحه در ادبيات قلمرو تخصصی
  • بحث بر سر ايده با ديگران
  • بكارگيری يك محتوای خاص
  • تعريف اهداف و خواسته مورد نظر از تحقيق

 

تبديل موضوع به مساله تحقيق

مراحل اين فرايند به شرح زير است:

مرحله اول: توجه به جوانب سؤال برانگيز موضوع

مرحله دوم: تعيين هدف تحقيق

مرحله سوم: بيان موضوع به صورت يك رشته سؤال

مرحله چهارم: فرضيه سازی به عنوان پاسخ های احتمالی

 

رابطه بيان مساله و نوع تحقيق

۱- بيان مساله در تحقيق توصيفی

۲- بيان مساله در تحقيق تبيينی

الف) تبيين به معنای جستجوی علل (نتايج)

ب) تبيين به معنای بررسی يك انديشه ساده

ج) تبيين به معنای بررسی انديشه های پيچيده تر