0%
بيان خوب يك مساله، اطلاعات زير را ارائه می كند:
۱- واضح، روشن، محدود و شفاف بودن (رعايت اصل تحديد مساله)
۲- امكان بررسی داشتن (اجرای فرايند تحقيق روی آن)
۳- عدم تاكيد بر قضاوت های اخلاقی، ارزشی و فلسفی
۴- مطرح نكردن پيش بينی های كلی
۵- به صورت سوالی مطرح شدن
۶- توجه به رابطه بين حداقل دو متغير كلی
۷- وجود داشتن امكان اندازه گيری متغيرها
۱- آيا زمينه مساله، گستردگی و ويژگی های آن با توجه به پيشينه تحقيق بيان شده است؟
۲- آيا مساله، دامنه مطالعه را محدود ميكند؟
۳- آيا مساله، قلمرو علمی تحقيق را مشخص ميكند؟
۴- آيا اهميت مساله بر حسب يك يا چند ملاك زير بررسی شده است؟
الف – دستيابی به يك شيوه نو در اجرای امور
ب – تدوين يك نظريه
ج – عموميت بخشيدن و گسترش دانش و نظريه های علمی
د – پاسخ گويی به مسائل جامعه
ه – پيشبرد روش شناسی در تحقيق
۵- آيا می توان پيرامون آن فرضيه هايی مطرح كرد؟
۶- آيا فرضيه های تحقيق، روش تحقيق را جهت می دهد؟
۷- آيا متغيرهای پژوهش در آن مشخص است؟
۸- آيا تعريف عملياتی متغيرهای آن امكان پذير است؟
دالن معتقد است دانشجويان و پژوهشگران هنگام انتخاب مساله مرتكب چهار اشتباه می شوند:
۱- مساله ای را بدون تحليل جنبه های مختلف آن، شتابزده انتخاب می كنند.
۲- بدون مطالعه منابع مرتبط با موضوع، اقدام به انتخاب مساله می نمايند.
۳- قبل از انتخاب مساله پژوهشی، روش اجرای تحقيق را مشخص می كنند.
۴- به جای تعريف دقيق و روشن مفاهيم موجود در مساله، آن را به صورت كلی توصيف می كنند.
اولين گام در هر تحقيق، انتخاب يك موضوع است، برای انتخاب آن، فرمول و قاعده خاصی وجود ندارد:
۱- راه های انتخاب موضوع تحقيق
۲-فنون درك مساله تحقيق از عنوان تحقيق
مراحل اين فرايند به شرح زير است:
مرحله اول: توجه به جوانب سؤال برانگيز موضوع
مرحله دوم: تعيين هدف تحقيق
مرحله سوم: بيان موضوع به صورت يك رشته سؤال
مرحله چهارم: فرضيه سازی به عنوان پاسخ های احتمالی
۱- بيان مساله در تحقيق توصيفی
۲- بيان مساله در تحقيق تبيينی
الف) تبيين به معنای جستجوی علل (نتايج)
ب) تبيين به معنای بررسی يك انديشه ساده
ج) تبيين به معنای بررسی انديشه های پيچيده تر