تصویر پریلودر را ذخیره کنید

0%

https://tezcenter.ir/wp-content/uploads/2020/05/blog-header-bg-min-1.png

قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)

۹- قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)

شناخت از مكانی كه پژوهش در آن صورت گرفته می تواند به دو شكل در قضاوت خواننده نسبت به دستاوردهای تحقيق نقش داشته باشد:

الف: آگاهی پيشينی 

خواننده با مكانی كه تحقيق در آن صورت گرفته آشنايی دارد و همين شناخت می تواند موجبات تقويت يا تضعيف يا عدم باور نسبت به دستاوردهای تحقيق فعلی را ايجاد كند. برای مثال پژوهشی را در نظر بگیرید که در سازمانی صورت گرفته است که بیش از ۷۰ درصد کارگران آن سواد خواندن کافی ندارند. اگر پژوهشگر آن مدعی شود پرسشنامه ای با سئوالات تخصصی دشوار را در آنجا توزیع کرده و به پاسخ های لازم هم دست یافته است، اگر با سازمان مورد نظر، برای خواننده آشنایی حاصل شود او خواهد فهمید که داده های تحقیق دروغین و بی اعتبارند.

ب: آگاهی پسينی

با ايجاد شناخت در خواننده نسبت به مكانی كه پژوهش در آن صورت گرفته است، اين شرايط فراهم می آيد تا او بتواند روشهای انجام كار، آزمودنيها، نتايج و تعميم ها را در بستر خود مورد توجه قرار دهد و از اين طريق آگاهی بيشتری نسبت به تحقيق پيدا كند.